Waarom je als bedrijf op Amazon moet gaan verkopen?

Waarom je als bedrijf op Amazon moet gaan verkopen?

We hebben het allemaal gezien, de COVID-19-crisis brak uit en iedereen ging zijn producten online kopen. Zo ook bij Amazon dus. De onlinewinkel schoot omhoog in geplaatste bestellingen en werd een platform waarop veel werd gekocht en verkocht. De vraag is natuurlijk: “Wil ik hier als bedrijf zijnde ook gebruik van gaan maken?”. Wij denken van wel!

We hebben het allemaal gezien, het land kwam in een intelligente lockdown en mensen begonnen van alles te bestellen. Zelfs in de krant kwamen berichten dat postkantoren overuren maakten en dat je bestelling soms er wat langer over zou doen. We willen hier alleen maar mee zeggen: zie de kansen van verkopen op Amazon. Hier kun je met jouw bedrijf, mits het mogelijk is, super veel uithalen. De verkoop op Amazon is daarom zeker iets om even dieper in te gaan duiken.

De pandemie liet ons zien waar we wel wat om gaven en wat niet. Zo zag je natuurlijk een stijging in aanschaffing van gezondheidsproducten. Denk maar aan mondmaskers en handgelletjes, deze werden ineens immens populair. Maar niet alleen dat was wat omhoogschoot in populariteit. Ook beauty producten, consoles en schoolmateriaal werden erg gewillig.

In België gingen we bijvoorbeeld van Phillips Hue en Nintendo Switch naar mondmaskers en wc-papier. Dit geld natuurlijk niet alleen voor België, maar andere landen als Frankrijk, Spanje en Italië schakelde ook in no time om van elektronica en comfort naar mondmaskers en gezondheid.

Sowieso veranderde de gehele markt en dus ook de verkoop op Amazon. Producten die eerst minder aansloegen stegen plotseling in aanzien. Zo werden Baby Showers en Wasmiddel ineens mega populair, terwijl dit dus eerder niet het geval was. De markt paste zich aan en je zag duidelijke veranderingen. Onnodige dingen werden ineens nodig en nodige dingen ineens onnodig.

Nu is het zo dat we het hier en bij Amazon hebben over de populairste categorieën: gezondheidsproducten. Maar ook redelijk veel andere artikelen maakten een behoorlijk stijgen door in hun verkoop op Amazon. Amazon maakte hiervoor een aparte categorie aan met onderwerpen die werden beschouwd als meest belangrijkst op hun webshop. Dat kreeg de naam FBA-categorie. Deze producten kregen van Amazon voorrang op hun webshop. Je kunt je dus al voorstellen hoeveel voordeel je als ondernemer kunt halen als je binnen die categorie valt.

De volgende onderwerpen vallen onder de FBA-categorie van Amazon:

  • Boodschappen
  • Gezondheid en Huishouden
  • Schoonheid en Persoonlijke verzorging
  • Dierenartikelen
  • Industrie en Wetenschap

Amazon geeft dus prioriteit aan de producten die vallen onder de FBA-categorie. Zo laten ze hun systeem optimaal renderen voor de huidige economische en sociale situatie. Bedrijven die artikelen verkopen binnen de FBA-categorie krijgen dus veel meer aandacht en worden dus, door deze aanpak van Amazon, alleen maar meer in het zadel geholpen.

Als bedrijf kun je je hier ook op gaan inspelen. Je bedrijf of onderneming zou ook gebruik kunnen maken van dit systeem en dus gaan beginnen met verkopen op Amazon. Zoals we net al zeiden kunnen hier best veel voordelen in zitten voor je bedrijf. Maar hoe zet je zoiets op?

Wij van Shopfabrique willen jou graag helpen met het optimaal gebruik maken van het verkopen op Amazon. Zo gaan wij jou helpen met het op Amazon plaatsen van jouw producten en kun jij straks dus via Amazon verkopen gaan realiseren. Dit maakt het voor jou als ondernemer een stuk makkelijker en bereik je in één klap een stuk meer mensen.

Ben je nu benieuwd? Stuur dan een mail naar dit adres: info@shopfabrique.be en wij gaan met jou aan de slag met plaatsen van jouw producten op Amazon.