Merkproducten verkopen op Amazon

Merkproducten verkopen op Amazon

De verkoop van eigen merkproducten op Amazon biedt goede kansen in de toekomst. De reden? Het platform van Amazon helpt daarbij een handje. Afgelopen jaren heeft Amazon behoorlijk veel nieuwe functionaliteit toegevoegd specifiek gericht op verkopers die hun eigen merk geregistreerd hebben bij Amazon.

Merk registreren bij Amazon, wat is er nodig?

Wil je je merk registeren bij Amazon dan moet je allereerst eigenaar van het betreffende merk zijn. Het merk moet dus eerst bij een officiële instantie zijn geregistreerd, bijvoorbeeld bij het Benelux Merken Bureau zodat vast ligt dat jij de eigenaar bent van het merk. Met deze merkregistratie kun je je merk daarna wereldwijd op Amazon registreren, middels Amazon Brand Registry. Erg handig dus bij internationaal verkopen via de marketplace van Amazon..

Is je merk nog niet geregistreerd, overweeg dan eens om dit in het Verenigd Koninkrijk te doen. Het kost je minder dan 200 euro. Bovendien is de registratie dan binnen twee maanden afgerond. In Nederland kost dit meer en duurt het langer.

Voordelen Amazon Brand Registry

Je merk registreren bij Amazon heeft verschillende voordelen. De meest interessante mogelijkheden waar je gebruik van kunt maken met Amazon Brand Registry zijn:

1. Brand protection

Grote bron van ergernis bij veel verkopers zijn de hijackers. Hiermee bedoelen we de verkopers die hun eigen product onder de EAN-code van een ander product aanbieden. Deze productkapers zoeken uit welke producten goed verkopen, onderzoeken of ze ergens een knockoff van het product kunnen inkopen en bieden deze vervolgens met de EAN-code van de originele verkoper aan. Ze kunnen de prijs onder de prijs van het echte artikel zetten, krijgen daardoor de koopknop (buybox in Amazon termen) en trekken daarmee bijna alle sales naar zich toe.

Het resultaat laat zich raden. Een enorme daling in de verkoopcijfers en winst én mogelijk ook nog eens imagoschade in de vorm van negatieve reviews op het product door de levering van slechte producten door de hijacker.

Vroeger moest je bijna hemel en aarde bewegen om een hijacker tot stoppen te kunnen dwingen. Je moest namelijk als merkeigenaar bewijzen dat de andere verkoper imitatieproducten aanbood op Amazon. Daarvoor moest je dus eerst het namaakproduct zien te bemachtigen, door het zelf te kopen bijvoorbeeld, en daarna bewijs in de vorm van foto´s van het product naar Amazon sturen. Dat kostte de nodige tijd. En frustratie.

Door Amazon Brand Registry is het gemakkelijker om deze piraterij een halt toe te roepen. Een kort mailtje waarin staat dat je de merkeigenaar bent en geen toestemming hebt gegeven dit product te verkopen volstaat. De hijacker zal direct worden verwijderd van de listing.

2. Brand Analytics

Amazon Brand Analytics is een functie die je goede inzichten kan verschaffen om als eigenaar van een merk strategische beslissingen te nemen over je producten en je marketing acties. Wat je bijvoorbeeld in Amazon Brand Analytics kunt terugvinden:

  • Demografische statistieken op merk- en productniveau
    Met deze demografische inzichten kun je gerichter (en dus goedkoper) extern verkeer naar je Amazon listing sturen, via bijvoorbeeld Facebook advertenties.
  • Koopgedrag
    Welke producten hebben consumenten bekeken en gekocht nadat ze jouw product hebben bekeken?
  • Orderanalyse
    Welke andere producten worden door consumenten vaak samen met jouw product gekocht?
  • Herhalingsaankopen
    Hoe vaak worden er herhalingsaankopen van je product gedaan?
  • Zoekwoordenanalyse
    Geeft een gedetailleerd inzicht welke zoekwoorden het meest gebruikt worden op Amazon en welke producten de meeste clicks en de meeste verkopen krijgen.

3. Stores

Handig is de Stores functie. Hiermee kun je feitelijk een eigen shop binnen Amazon maken om je eigen merkproducten te verkopen. De URL zal zoiets worden als www.amazon.com/jouwmerk. Amazon biedt een reeks standaard templates aan waarmee je deze shop kunt samenstellen. Grootste voordeel is de professionele uitstraling die het oplevert. Op de storefront pagina´s kun je jouw brandstory delen en video´s toevoegen. Bovendien kun je via het Insights-dashboard ook nog inzicht krijgen in de statistieken rondom je shop, zoals bezoekers, paginaweergaven en verkeersbronnen (zowel van binnen als buiten Amazon)

4. A+ Content

Met de A+ Content optie kun je de productpagina's een professionelere uitstraling geven. We hebben het dan over het gedeelte waar je de omschrijving van het product plaatst. Je kunt niet alleen tekst plaatsen, maar ook foto´s en andere producten die je verkoopt promoten.

5. Sponsored Brands

Dit is een functie om te kunnen adverteren op het Amazon platform. Je kunt hiermee bovenaan de pagina met zoekresultaten een paginabrede banner tonen met drie producten. Je kunt zelf bepalen op welke woorden de advertentie getoond mag worden en wat je maximaal bereid bent te betalen per klik.

6. Customer Reviews

Een grote uitdaging voor nieuwe verkopers op Amazon is het krijgen van product reviews door klanten. Want hoe kun je reviews krijgen voor nieuwe producten die nog niet zijn verkocht? Er zijn twee Amazon programma's die een oplossing kunnen bieden.

  • Early reviewer program, voorlopig alleen in de VS
  • Amazon Vine

Met het Early Reviewer program spoort Amazon klanten aan die het product al hebben gekocht hun mening te geven over het product. De klanten worden door Amazon benaderd en ontvangen een kleine beloning, bijvoorbeeld een giftcard met een bedrag van $1 tot $3, als ze een eerlijke review delen.

Amazon Vine is beschikbaar voor verkopers met een seller account. Het werkt eenvoudig: je kiest het product uit waar je reviews voor wilt hebben en je geeft aan hoeveel reviews je wilt en Amazon geeft het product gratis weg aan een door Amazon geselecteerd groepje dat heeft aangegeven mee te willen doen. De investering van jouw kant is dus het gratis weggeven van het product. Deze consumenten hebben vervolgens dertig dagen de tijd om een eerlijke review op Amazon te delen.

Eigen producten verkopen op Amazon

Wil je jouw eigen merkproducten gaan verkopen op Amazon, dan moet je ervoor zorgen dat de basis goed is. Besteed daarbij voldoende aandacht aan de volgende zaken:

  • Zorg voor een kwalitatief goed product
  • Maak een goede, sterke productomschrijving. Wat zijn de voordelen van jouw product?
  • Zorg voor professionele productfoto´s

Is je product net gelanceerd, overweeg dan om te kiezen voor een lage(re) verkoopprijs. Start 30-50% onder de verkoopprijs die je in gedachten had. Nadat het product is gelanceerd kun je de prijs iedere week verhogen. Zo bouw je een sales historie op en klanten die tevreden zijn over het product willen er ook meer voor betalen.

Amazon maakt het steeds gemakkelijker om te starten met internationaal verkopen. Je kunt dit doen door je aan te melden op een andere Seller Central, zoals Amazon.de. Het is ook zeer de moeite waard om je voorraad te bewaren in fulfilment centers in verschillende landen. Dit scheelt geld, want je betaalt minder importkosten voor elke bestelling.

Belangrijk is wel dat je de juridische kant op orde hebt. Amazon is hier streng in en zal je straffen als je dit niet goed doet. Je zult bijvoorbeeld een BTW-nummer moeten aanvragen in het land waar je de producten gaat verkopen.

Ga je jouw product in het buitenland aanbieden, dan zul je de productpagina moeten vertalen. Hou daarbij goed rekening met de zoekwoorden. Soms blijkt een woord op meerdere manieren vertaald te kunnen worden. Met de zoekwoordenanalyse van Amazon kun je deze trends inzien en ervoor zorgen dat je ook in een andere taal geschikte zoekwoorden kunt vinden.

Meer grip op de verkoop van merkproducten met Amazon Brand Registry

Veel merken lopen tegen de vraag aan wat ze precies aan moeten met de marketplaces. Ze hebben al veel afzetkanalen en hebben in veel gevallen ook te maken met dealers en resellers die hun producten op Amazon aanbieden, maar weinig tijd hebben gestoken in het optimaliseren van de listings. Op zich logisch, want waarom zou je daar veel tijd in investeren als de concurrent met een lagere prijs de buybox kan winnen en daarmee de verkoop naar zichzelf toe kan trekken.

Met Amazon Brand Registry kunnen de grote merken en de kleinere private label verkopers optimaal gebruik maken van de Amazon marketplace bij het verkopen van merkproducten.

Door hun merk te registreren bij Amazon kunnen merkeigenaren waken over hun product- en merkimago en kunnen ze optimaal profiteren van de kansen en mogelijkheden die internationaal verkopen op Amazon met zich meebrengt.

Amazon biedt daartoe voldoende tools aan merkeigenaren om hun merk succesvol te kunnen positioneren en met Amazon een extra afzetkanaal te creëren.