Meer verkopen op Amazon met Brand Analytics

Meer verkopen op Amazon met Brand Analytics

Start je met verkopen op Amazon, dan heb je wellicht ook toegang tot het nieuwe Brand Analytics in Amazon Seller Central. Deze speciale functie blijkt een ware goudmijn aan interessante inzichten te bieden. Met de Amazon Brand Analytics kun je enorm waardevolle gegevens boven tafel krijgen, zoals het koopgedrag, positie van de concurrentie en zelfs tools om het aantal clicks en conversies per zoekwoord te kunnen inschatten.

Voor verkopers op de Europese Amazon die hun merk hebben geregistreerd via het Brand Registry programma, is dit handige hulpmiddel sinds kort beschikbaar. Volgens Amazon is Brand Analytics een feature die inzicht geeft in belangrijke statistieken die merkeigenaren de mogelijkheid geeft om onderbouwde strategische beslissingen te nemen over hun productassortiment en marketing activiteiten bij het verkopen op Amazon.

De meest nuttige mogelijkheden van Brand Analytics zijn:

  • Search Term Report
    Geeft inzicht in de zoekwoorden, de keywords dus, die een bezoeker op Amazon gebruikt om een product te zoeken. Dit kan een enkel zoekwoord zijn, zoals bijvoorbeeld “iPad”, maar het kan ook een zin, bijvoorbeeld “iPad Air bruin leder hoesje”
  • Search Frequency Rank
    Het Search Frequency Rank report laat zien wat de meest aangeklikte ASIN´s zijn wanneer op een specifieke term wordt gezocht. De afkorting ASIN staat voor Amazon Standard Identification Number. Het is een uniek artikelnummer dat elk artikel dat op Amazon wordt verkocht krijgt toegewezen. Wil je meer weten over oordopjes, om maar een voorbeeld te noemen, dan laat dit hulpmiddel de zoekfrequenties zien voor oordopjes, AirPods, draadloze oordopjes, hoofdtelefoons enzovoorts. De Search Frequency Rank toont de volgorde op basis van de zoekfrequentie in een bepaald tijdsvak.
  • Click Share
    De click share is het percentage van het totale aantal clicks dat een product heeft gekregen van klanten wanneer ze hebben gezocht op een bepaalde zoekterm in een bepaalde periode. Met andere woorden, de click share is het aantal clicks op een bepaalde ASIN gedeeld door het totale aantal clicks.
    Simpel voorbeeld. Als 1.000 klanten hebben gezocht op het trefwoord “iPad” en ieder van hen heeft geklikt op twee producten. Dan zijn dat in totaal dus 2000 clicks. Heeft product A dan 500 clicks gekregen, dan is de Click Share voor product A dus 25%.
  • Conversion Share
    Deze variabele geeft het percentage aan van de totale omzet op een bepaalde zoekterm. Wanneer er bijvoorbeeld 1.000 verkopen op Amazon zijn van klanten die hebben gezocht naar “iPad” en product A behaalde de meeste verkopen op Amazon, 100 keer bijvoorbeeld, dan heeft product A een Conversion Share van 10%. Het kan overigens prima voorkomen dat de meeste conversies niet worden gemaakt op de meest aangeklikte ASIN´s.

Conversie bij verkopen op Amazon verbeteren

Door tijd te investeren in het doorgronden van Amazon Brand Analytics kun je beter analyseren welke zoekwoorden een betere conversie opleveren, welk aandeel de concurrentie heeft en wat je kunt doen om je advertentiecampagnes te optimaliseren.

Voeg bijvoorbeeld de ASIN van een concurrent toe om te zien onder welke zoekwoorden deze wordt weergegeven en die zoekwoorden kun je in je eigen campagnes gebruiken.

Amazon Brand Analytics kun je ook gebruiken om trend in zoekwoorden te vinden door specifiek op verschillende periodes in te zoomen. Hiermee kun je je strategie verder optimaliseren. Verkoop je bijvoorbeeld seizoensgebonden artikelen, dan kun je terugkijken wat de zoekwoorden de voorgaande weken hebben gedaan.

Alle gegevens die je terug kunt vinden in Brand Analytics geven je een goed overzicht van jouw positie op bepaalde zoekwoorden. Het is mogelijk je aandeel in de clicks en de conversie weer te geven door de statistieken over twee verschillende tijdsvakken te vergelijken. Je kunt zien op welke punten je concurrentie betere resultaten behaalt en zo bepalen wat je zou kunnen veranderen beter te scoren bij het verkopen op Amazon.