Is jouw product geschikt om op Amazon te verkopen?

Is jouw product geschikt om op Amazon te verkopen?

Door je producten op Amazon te verkopen, gaan deuren voor je open die anders gesloten zouden blijven. Je kunt een enorm publiek bereiken en je verkoopcijfers een enorme boost geven. Geen wonder dat veel Belgische bedrijven Amazon als kans zien om internationaal te verkopen. Maar is jouw product wel geschikt voor verkoop via deze marketplace?

Wat vindt Amazon van je product?

Laten we met beginnen met de vraag wat Amazon er eigenlijk van vindt. In principe mogen producten verkocht worden wanneer ze passen binnen één van de vele productcategoriën. Alleen… niet al die categoriën staan open voor iedereen. Bij sommige van die categorieën moet je eerst toestemming aanvragen (en krijgen). Zonder die toestemming is verkopen op Amazon niet mogelijk.

De eisen die Amazon stelt voordat je product via hun platform verkocht mag worden gaan echter nog een stuk verder. Het bedrijf stelt namelijk hoge eisen aan de verpakking van je producten. Hoewel deze eisen strikt genomen alleen gelden wanneer je gebruik maakt van Fulfilment by Amazon (FBA) vormen deze wél de maatstaf voor alle producten. De klant verwacht immers dat alle producten aan de eisen voldoen, ook als je de logistiek in eigen hand houdt. Voldoe je niet aan de verpakkingseisen, dan zijn negatieve reviews onvermijdelijk.

Is er een markt voor je product?

Wanneer je product op Amazon verkocht kán worden, wil dat niet zeggen dat het een goed idee is. Net als bij offline verkoop is marktonderzoek essentieel voor succes op Amazon. Ideaal is het wanneer er al een klein aantal aanbieders op de markt is. De eerste aanbieders hebben fors moeten investeren om vraag voor hun product te creëren, daar kun je met jouw eigen product(en) op aanhaken. Maar pas op: als er teveel andere aanbieders zijn, is de concurrentie mogelijk enorm.

Heb je ontdekt welke andere aanbieders een soortgelijk product aanbieden? Kijk dan hoe sterk hun positie op Amazon is. Een goede maatstaf is de Bestseller Ranking (BSR). Hebben alle aanbieders op de eerste pagina een ranking van 5 sterren? Dan kan het lastig zijn een positie te veroveren. Zitten er veel aanbieders tussen met een lagere ranking? Dan is het veroveren van marktaandeel op Amazon een stuk makkelijker.

Nodigt je product uit tot aankoop?

De concurrentie speelt een rol bij de vraag of je product geschikt is om op Amazon te verkopen. Maar net zo belangrijk is het product en de producteigenschappen zelf.

Het zal je niet verbazen dat de kwaliteit van je product een enorm grote rol speelt. Goede kwaliteit leveren leidt tot goede reviews, waardoor je meer klanten binnenhaalt. Lever je onvoldoende kwaliteit? Dan zullen de verkoopcijfers op Amazon snel instorten.

Ook de prijsrange van je product speelt een grote rol. Uit ervaring weten we dat producten met een verkoopprijs tussen de € 25-50 op Amazon goed verkopen. Binnen deze prijsklasse gaan mensen snel tot aankoop over. Bij duurdere producten shoppen ze langer door, zoekend naar de beste optie. Bij goedkopere producten beginnen de verzendkosten een (te) grote rol te spelen.

De verzendkosten van je product zijn afhankelijk van de afmetingen en gewicht van je product. Amazon geeft zelf een helder overzicht van de verzendkosten indien je gebruik maakt van FBA. Hoe lager de verzendkosten als percentage van de verkoopprijs, hoe beter geschikt je product is om te verkopen op Amazon.

Kun je jouw product goed presenteren?

Een goede presentatie is belangrijk. Wanneer je jouw product op Amazon wilt verkopen heb je een goede productbeschrijving nodig. Maar vooral veel foto’s. Je hebt goede foto’s nodig van je product, zowel met een witte achtergrond als “lifestyle photo’s”. Ook infographics helpen je product vaker te verkopen op Amazon.

Als je product onderdeel is van een breder assortiment heb je op Amazon een streepje voor. Je kunt producten namelijk aan elkaar linken. Een breder assortiment wekt vertrouwen bij potentiële kopers. Bijkomend voordeel is dat jouw klanten ook je andere producten getoond krijgen én dat positieve reviews bij het ene product ook bij verwante producten zichtbaar worden.

Is het rendabel om je product op Amazon te verkopen?

Overtuigd dat je product op Amazon zal zorgen voor blije klanten? Vergeet niet te controleren of je voldoende kunt verdienen aan de verkoop op Amazon. Behalve de inkoopprijs zul je ook andere kosten moeten meewegen, zoals een eventuele FBA-fee (en de kosten om het product in voorraad te houden).

Voldoet jouw product aan alle eisen en kun je er een gezonde marge en ROI op behalen? Dan is jouw product geschikt om op Amazon te verkopen.