Internationaal verkopen via Amazon ook voor Belgische bedrijven een goed idee

Internationaal verkopen via Amazon ook voor Belgische bedrijven een goed idee

Amazon is dankzij haar enorm succesvolle marketplace het meest waardevolle merk ter wereld. Met bijna 77 miljoen bezoekers per maand is Amazon de drukste online winkel die er bestaat. Wanneer je internationaal wilt verkopen is Amazon voor Belgische bedrijven onontbeerlijk. Verkopen via deze online marketplace verschilt sterk van de traditionele verkoop in België. Daarom delen we een paar aandachtspunten met je.

Ken de markt

Zoals elke ondernemer weet: marktkennis is vitaal. Zoek producten die internationaal goed verkopen via Amazon en probeer hierop in te spelen. Als je net begint met internationaal verkopen kan dat nogal een uitdaging zijn. Specialisten zoals Shopfabrique kunnen je helpen bij het opstellen van een goed doordachte marketplace-strategie.

Andere kostenstructuur

Het bepalen van de juiste verkoopprijs op Amazon is voor Belgische bedrijven net even anders dan op de thuismarkt. Moet je bij de traditionele verkoop rekening houden met verkoopkosten zoals bij winkels, bij Amazon moet je bij de prijsstelling rekening houden met de tarievenstructuur van het platform. Deze kosten bestaan bij Amazon uit twee delen.

#1 De Amazon referal fee

Voor elke sale via Amazon rekent het bedrijf een standaard fee van 15% van de verkoopprijs (inclusief BTW).

#2 Fulfillment by Amazon (FBA)

Laat je Amazon ook het logistieke stuk uitvoeren, dan betaal je een vast bedrag van € 2,52 per verkoop. Deze Fulfilment by Amazon (FBA)-fee dekt niet alleen de verzendkosten, maar ook de kosten van een eventuele retourzending. Uiteraard moet je er wel zelf voor zorgen dat je product naar het logistieke centrum van Amazon wordt verzonden.

Kies de juiste prijs

Wat is de juiste prijs bij internationaal verkopen via Amazon? Veel Belgische bedrijven worstelen hiermee. Experts adviseren gebruik te maken van de kengetallen “marge” en “ROI”.
Marge = Winst per sale / verkoopprijs (excl. BTW)
ROI = Winst per sale / Inkoopprijs product

Een gezonde prijsstelling levert je een marge op van minstens 30%, terwijl de ROI 100% of hoger moet zijn. Daarmee behaal je goede verkoopaantallen en verdien je genoeg om snel op te schalen. Zo word je sneller succesvol op de internationale markt.

Succesvol zijn is meer dan verkoopcijfers

Om succesvol te zijn op Amazon moet je voorbij de verkoopcijfers kijken. Vraag naar een product is belangrijk, maar vergeet niet te analyseren of er, ook na de fee van Amazon, voldoende aan een product te verdienen valt!