Hoe vergroot je je omzet op Amazon in 2021… en daarna

Hoe vergroot je je omzet op Amazon in 2021… en daarna

Het nieuwe jaar is begonnen. Gaf 2020 ons veel uitdagingen en kansen, voor 2021 ziet het er positief uit. Met deze handige strategieën en tips over het verkopen van producten op Amazon realiseer ook jij mooie groeicijfers.

Tip 1: Verleg je grenzen

Deze tip kom je in bijna elk artikel over groei tegen. Verleg je grenzen, groeien lukt alleen buiten je comfortzone.
Kijk verder dan de bekende landen en ontdek markten waar nog veel te winnen valt. Verleg je aandacht van de Europa en de VS, met hevige concurrentie. Onderzoek groeimarkten als Japan, Australië en India. Omdat hier nog niet veel verkopers hun producten via Amazon verkopen, kun je hier een stuk makkelijker succes boeken. Die BestSeller-badge ligt voor je klaar!

Tip 2: Waardeer de kleine verschillen

Biedt je hetzelfde aan als de rest? Dan zul je niet snel een voet tussen de deur weten te krijgen. Als je je producten met succes wilt verkopen op marketplaces zoals Amazon, moet je opvallen. Zorg dat jouw productaanbod anders is dan de concurrent en spreek een specifieke niche aan.

Het is opvallend dat verschillende spelers die hun (fysiek identieke) producten op Amazon verkopen verschillende resultaten boeken. Dat komt niet door de producten zelf, maar door de presentatie. IJzersterke content en goede visuals trekken klanten, waardoor het balletje gaat rollen.

Begin 2021 goed en onderzoek waarom hoe jouw productlisting nnog beter kan. Heb je andere keywords nodig? Of heb je productfotografie nodig die jouw doelgroep beter aanspreekt? Kom je er niet uit? Schakel dan deskundige hulp in.

Tip 3: Beheer je voorraad

December 2020 was voor online shoppers een nachtmerrie. Ze bestelden kerstcadeaus, maar kregen deze veel te laat geleverd. Webwinkels konden de vraag niet aan. Niet-leveren zorgt voor slechte reviews en schaadt je Amazon-metrics.
Aan de andere kant: het aanhouden van voorraad kost geld. Teveel voorraad schaadt je winstcijfers. De uitdaging voor 2021 is dan ook voldoende, niet teveel, producten op voorraad te hebben voor je huidige verkoopcijfers én te verwachten groei. De logistieke tools van Shopfabrique helpen je daarbij.

Tip 4: Plan vooruit

Verkopen op Amazon doe je het hele jaar door. Maar feestdagen zijn piekmomenten. Niet alleen Kerst, Pasen of Black Friday, ook andere feestdagen.

Spring in op het Chinees Nieuwjaar (12 februari), Valentijnsdag, St. Patricksday (17 maart) en natuurlijk Nationale Feestdag (21 juli).

Niet elke feestdag gaat gepaard met cadeau’s. Vaak geven ze wel aanleiding voor grote aankopen. Zo zullen in mei significant meer TV’s worden verkocht op Amazon. In juni staat immers het EK-voetbal gepland. Wanneer op 12 juni de aftrap tegen Rusland plaatsvindt, zullen velen dit volgen op een nieuw, groot, scherm.

Tip 5: Bouw aan je merk

Het verkopen van producten op Amazon biedt kansen om je merk te versterken. Gebruik de gratis tools voor brading die Amazon je aanreikt, zoals de Amazon Seller Storefront, of de Enhanced Branded Content (EBC).
We hoeven je niet te vertellen dat een vertrouwd merk zorgt voor (herhalings-)aankopen. Met een sterk merk onderscheidt je jezelf van de massa.

Tip 6: Zorg voor reviews

Over vertrouwen gesproken: een vertrouwd merk is leuk. Positieve reviews zijn nog veel krachtiger. Hoe meer goede reviews je hebt, hoe meer producten je op Amazon zult verkopen. Nodig je klanten uit een eerlijke review achter te laten.

Tip 7: Gebruik video ads

Gebruik je nog geen video ads? Begin daar dan mee in 2021. Betaalde merk-video’s zijn overal op Amazon te vinden. Gebruik ze, zodat klanten op Amazon bij jouw producten terecht komen.

Tip 8: Besteedt het uit

We hebben allemaal onze sterke punten. Jij bent ijzersterk als het gaat over je producten. Verkopen via Amazon is echter een heel ander vak. De hulp van professionele Amazon consultants maakt het een enorm verschil. Wij van Shopfabrique staan klaar om je te helpen. Neem eens contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.