Hoe verdien je de Amazon Best Seller Badge

Hoe verdien je de Amazon Best Seller Badge

Hoe goed jouw producten ook zijn, je bent niet de enige die zijn of haar producten online verkoopt op de marketplace van Amazon. Een van de manieren waarop je jezelf van de concurrentie kunt onderscheiden is de Amazon Best Seller Badge.

Wat is de Amazon Best Seller Badge

Tijdens je marktonderzoek ben je de Amazon Best Seller Badge ongetwijfeld tegengekomen. Dit oranje icoontje laat al meteen in de zoekresultaten zien dat een product in de betreffende categorie tot de top-100 van best verkopende producten is. De Amazon Best Seller Badge is een sterk voorbeeld van social proof. Voor de consument is het een teken van betrouwbaarheid en kwaliteit.

Hoe hoger de concurrentie in een bepaald marktsegment, hoe lastiger het is om de Amazon Best Seller Badge te winnen. Als je de volgende tips volgt, ben je alvast op de goede weg.

Wat je moet doen om de Amazon Best Seller Badge te winnen

Van alle badges op de Amazon marketplace is de Best Seller Badge het meest transparant. Het draait allemaal om je product- en salesranking. Dat betekent dat je de Best Seller Badge alleen kunt winnen wanneer je zorgt dat je product goed verkocht wordt. Aangezien je dat waarschijnlijk toch al wilde, kost het je dus amper extra tijd.

Kies de juiste categorie

Kijk kritisch of je product in de juiste categorie is opgenomen. Kopers zoeken de producten die ze willen kopen in de volgens hen logische categorie. Iets wat ze niet kunnen vinden, kopen ze niet. Als jij mooie plastic brandweerauto’s verkoopt, zet je deze niet onder “Automotive Parts & Accessories” maar onder “Toys & Games”.

Het klinkt als een no-brainer, maar gedegen onderzoek naar de juiste categorie kan echt het verschil maken. Met de Amazon Browser Tree Guide kies je makkelijk de juiste categorie. Kom je er niet uit? Doe marktonderzoek en vraag klanten onder welke categorie ze jouw product zouden zoeken. Of schakel een betrouwbare marketplace partner met kennis van zaken in.

Kun je de concurrentie verslaan?

Als relatief kleine speler moet je de concurrentiestrijd aan met andere bedrijven die hun producten online verkopen via Amazon. Een van de meest geduchte concurrenten is Amazon zelf. Wanneer Amazon in een bepaalde categorie producten verkoopt, hebben deze gegarandeerd de Best Seller Badge. In een categorie waar Amazon niet actief is, maak je dus een betere kans. Verkoop je producten in meerdere categorieën en zijn je resources beperkt? Focus dan op de categorieën waarin de concurrentie minder hevig is.

SEO

De term SEO valt in onze blogs regelmatig. Logisch, want SEO is essentieel wanneer je online succes wilt hebben. SEO zorgt voor traffic, hoge zoekresultaten en uiteindelijk sales. Zonder deskundig uitgevoerde SEO is die Best Seller Badge een onhaalbare droom.

Promoties

De Best Seller Badge op Amazon draait vooral om verkoopsucces. Met korte promotiecampagnes kun je jouw sales op Amazon een boost geven. Geef eens een korting, een 2-halen-1-betalen actie of organiseer een prijsvraag. Je verkoopcijfers schieten omhoog.

Zorg wel dat je dit soort promotiecampagnes op Amazon niet te vaak doet, want ze kosten je marge. Je wilt ook niet verzeild raken in een prijzenoorlog.

Prijs

Blijf scherp op je prijsstelling. Bij Shopfabrique houden we de prijzen van concurrerende producten in de gaten. Wanneer nodig passen we de prijs aan, zodat je verkoopcijfers op peil blijven.

Het winnen van de Amazon Best Seller Badge is een feestje waard. Het bewijst dat je goed bezig bent en geeft bovendien nog een extra boost aan je sales. Shopfabrique helpt je hierbij graag.