Hoe pak je op de juiste manier je Amazon reviews aan?

Hoe pak je op de juiste manier je Amazon reviews aan?

Je hebt zo af en toe een twijfelende klant, deze weet nog niet precies of dat jouw product het juiste product is. Ook kan hij of zij een slecht gevoel hebben bij de verkoper. Dan kan het bekijken van reviews een logische volgende stap zijn. Hiermee kan de persoon in kwestie ervaringen van anderen lezen die al bij jou hebben gekocht. Dit gebeurt bij alle platformen en zeker ook bij Amazon. Wij gaan jou daarom helpen met het aanpakken van je reviews.

Nu is het zo dat niet alleen reviews van belang zijn bij het verkopen van producten. Ook zijn de titel, beschrijving en foto’s/afbeeldingen van groot belang. Wel is gebleken dat veel mensen toch waarde hechten aan reviews, wel 85% doet een aankoop op basis van positieve reviews, bij negatieve is dat natuurlijk andersom. Dit is niet geheel onverwachts aangezien het een goede indicatie kan geven van de kwaliteit van een product. Je weet dan namelijk al dat het door anderen goed is bevonden en dan heb je bij het bestellen van je aankoop iets meer zekerheid dat het een goed product is.

Wel zitten er nog enkele problemen vast aan het hebben van reviews. Niet iedereen die een review schrijft doet dit op basis van gezond verstand of een objectieve mening. Hierdoor kan het zijn dat je negatieve reviews krijgt en dat zorgt voor een verkeerd beeld van je product. Nu kun je deze gelukkig wel nog beïnvloeden. Daarvoor verdelen we hierbeneden de reviews in twee categorieën.

De twee soorten reviews op Amazon zijn:

  • Seller feedback
  • Product reviews

#1 De Seller feedback

Seller feedback staat voor: ‘de ervaring die een klant ervaart bij een bedrijf’. Hieronder vallen dingen als: Hoelang duurde de levering? Wat is de prijs-kwaliteitsverhouding? Goede klantenservice? Geen schade tijdens de bezorging? En nog meer van zulke vragen. Hiermee kan de potentiele klant die bij jou wilt gaan kopen d.m.v. reviews zien hoe jij als bedrijf op deze gebieden scoort. Dan kan deze geïnteresseerde overwegen om jouw product wel of niet te kopen.

Amazon heeft ook zijn eigen bezorgingsdienst en dit heet Fulfilment By Amazon (FBA). Hierbij sturen ze jouw product op naar de klant en nemen ze dat proces van je over. Voor de klant geeft Amazon (FBA) een stukje betrouwbaarheid. Dit komt omdat mensen op Amazon hier al bekend mee zijn. Nu kun je er natuurlijk voor kiezen om zelf je producten te verzenden. Dit kun je doen om verschillende redenen: meer veiligheid, zeker zijn van je eigen bezorging of verantwoordelijkheid nemen voor het verzendingsproces. Kies je dus voor eigen verzending, dan ben je erg afhankelijk van positieve seller feedback daaraan kunnen nieuwe klanten zien dat je een goede service levert. Echter zonder positieve feedback is het voor de klant nog maar de vraag of dat jouw service echt zo goed werkt.

#2 Hoe je met FBA zorgt voor positieve seller feedback

Nu is het zo dat klanten niet alleen naar je reviews kijken voor bezorgingen wanneer je je bezorging zelf doet. Ook wanneer je Amazon de verzendingen laat regelen kan het zijn dat mensen een negatieve bezorgingservaring hebben gekregen bij je product. Nu kun jij hier niet zo heel veel aan doen, omdat Amazon hier verantwoordelijk voor is. Om deze reden is het mogelijk dat je deze negatieve review laat weghalen door Amazon zelf. Zo voorkom je dus dat nieuwe klanten een verkeerd beeld van je hebben. Hou daarom altijd goed je reviews in de gaten.

Nadat Amazon deze negatieve reviews verwijderd heeft, heb je ook geen seller feedback meer. Hierbeneden kun je twee voorbeelden zien van hoe de oplossing eruitziet. Zo hou je wel de andere reviews, maar hoef je niet te lijden onder fouten van Amazon (FBA). Amazon neemt dan ook de volledige verantwoordelijkheid bij gevallen als deze. De negatieve reviews beïnvloeden sowieso niet je seller rating, waardoor die al niet minder kan worden.

De Product reviews

Product reviews staan voor de kwaliteit van je product. Zo kan een klant de mening van anderen zien over jouw product dat je aanbiedt. Hiermee kan de nieuwe klant dan specifieke informatie en ervaringen over jouw product waarnemen. Bij een slechte product review zal de klant namelijk minder snel geneigd zijn om het ook daadwerkelijk te kopen en gaat deze klant verder zoeken. De redenen kunnen verschillend zijn, misschien ontbrak er wat of deed het product het na enkele dagen al niet meer.

Is er sprake van een opmerking over het product, dan is er niet zoveel aan de hand. Dit kan zijn dat de kleur niet helemaal precies hetzelfde was als op de foto, of dat er geen batterijen bij zaten terwijl daar niks over vermeld was. Deze reviews zullen de keuze tot aankoop minder beïnvloeden en daar hoef je je dan ook geen grote zorgen om te maken.

Heb je nu toch een slechte review met een negatieve opmerking over jouw product? Plaats dan een reactie onder deze review. Hierin ben je eerlijk en erken je je fouten. Hier zal je dan meestal geen reactie meer op krijgen, maar wordt het wel opgemerkt door nieuwe klanten. Die lezen deze reactie en gaan ervan uit dat het probleem wordt aangepakt en/of al is opgelost.

Als je hierbeneden kijkt, zie je een voorbeeld van een verkoper op Amazon die op de juiste manier reageert op een negatieve review. Door dit te doen zorgt de verkoper weer voor positieve reviews en zal zijn verkoop minder afnemen.

Je kunt ervoor zorgen dat je meer reviews krijgt, echter mag je niet de reviews van je klanten beïnvloeden. We hebben net al gezien wat de invloed van reviews zijn. Nu gaan we je uitleg geven over hoe je meer reviews kunt gaan krijgen. We kunnen alleen niet garanderen dat elke klant nu een review zal gaan plaatsen. De reviews worden namelijk ook door Amazon goed in de gaten gehouden voor mogelijke fraude. Je mag en kan dan ook niet van je klanten een positieve review vragen. De klant zal zelf zijn/haar mening moeten kunnen geven over het product. Hier is wat je wel kunt doen om meer (goedgezinde) reviews te krijgen:

1. Early reviewer program

Op Amazon kun jij jouw product laten beoordelen door erkende reviewers van Amazon. Dit programma heet de Early reviewer program. Hiermee krijg je op afspraak reviews van mensen die jouw producten ook daadwerkelijk aanschaffen en uittesten/gebruiken. Je betaalt voor de reviews die geplaatst worden. Je zult dus naar alle waarschijnlijkheid reviews krijgen, maar wanneer dit niet het geval is hoef je ook nergens voor te betalen. Let wel op, je betaalt niet per review. Je betaalt sowieso een vastgesteld bedrag wanneer je één of meerdere reviews hebt gekregen over product. Zo kun je dus wel een professioneel oordeel over je product krijgen.

2. Maak contact met de klant

Bij aanschaffing van jouw product kun je de klant een bericht sturen via Amazon. Daarin kun je vragen wat hij of zij vindt van het product en of dat diegene een review wil plaatsen. Een link naar de productpagina maakt het voor de klant ook gemakkelijker om het ook daadwerkelijk te doen. Amazon verbiedt alleen wel dat je vraagt om een positieve review. Deze manier van reviews verkrijgen is misschien niet de snelste, maar is wel gemakkelijk op te zetten en te automatiseren.

3. Werken met kortingen op platformen

Wat je ook kunt gaan doen, is je producten aanbieden met een hoge korting. Hiervoor heb je meerdere platformen en websites die dat mogelijk voor je maken. Zo kunnen klanten met een kortingscode voor een lagere prijs jouw product kopen. Hierdoor is de kans groter dat mensen een reactie zullen achterlaten. Wel zul je hiervoor geduld moeten hebben. Let ook op dat je niet vraagt om reviews in ruil voor korting. Amazon heeft dit verboden, want het zou zorgen voor té positieve reviews. Een site waarbij jij kan gaan werken met kortingen is Vipon.com, dit is een goed werkende en bekende website.

Je zult wel begrijpen dat reviews grote invloed hebben op het verkopen van jouw producten op Amazon. Neem dan ook de kwaliteit van je product serieus, reageer op reacties, reviews en mogelijke opmerkingen over je product. Zorg er dan ook voor dat je de problemen die de klanten aanstippen ook echt aanpakt. Daarmee zorg je voor een gevoel van betrouwbaarheid en dat de klant zich belangrijk voelt. Je zult dan ook goed moeten zorgen dat de klant een goede ervaring overhoudt aan het kopen van jouw product. Als je dit doet dan zullen de reviews en sales vanzelf toenemen.