Hier moet je op letten wanneer je begint met verkopen op Amazon

Hier moet je op letten wanneer je begint met verkopen op Amazon

Amazon is een van de grootste marketplaces ter wereld. Verkopen op Amazon biedt een schatkamer aan kansen. Maar verkopen op Amazon is wel wat complexer dan even een advertentie online zetten. Succes vereist schaalbaarheid. En dat vereist een serieuze en professionele aanpak. Dit zijn de dingen waar je op moet letten.

Succes begint bij een goede voorbereiding

Je zakelijk succes op Amazon staat of valt met een goede voorbereiding. Stel een marketplace manager aan. Zijn of haar taak is niets meer of minder dan zorgen dat alles goed is geregeld voor Amazon. Hij hoeft niet alles zelf te doen, hij kan taken uitbesteden aan specialisten. De logistiek kun je laten doen door Amazon (Fulfilment by Amazon), voor de marketing kun je rekenen op bedrijven zoals Shopfabrique. Maar zelfs als je zoveel mogelijk uitbesteedt, heb je voldoende te doen. Er komt veel papierwerk kijken bij het openen van een shop op Amazon. Zo moet je voor elke markt waar je wilt verkopen een BTW-nummer regelen. En misschien moet je ook je merk laten registreren.

Zorg voor een goede Account Health

Amazon stelt hoge eisen aan haar partners. Zorg daarom voor een goede Amazon Account Health. Factoren die bijdragen aan een goede Amazon Account Health:

  • Snelle verzending
  • Snelle reactie op vragen van klanten
  • Goede afhandeling retouren
  • Goede reviews

Zorg voor mooie listings

Klanten kopen sneller als je listing (advertentie) klopt. Zorg voor professionele productfoto’s en een productomschrijving die tot in de puntjes klopt. SEO-optimalisatie is ook op Amazon belangrijk, dus zorg dat je de juiste zoektermen in je productomschrijving gebruikt. Alleen als consumenten je producten vinden (ook via Google) zul je mooie verkoopcijfers op Amazon kunnen realiseren.

Denk na over je marketing

De kost gaat voor de baat uit. Dat is op Amazon niet anders. Als je al een tijdje actief bent, zullen de goede reviews je helpen meer te verkopen. Maar je kunt nooit zonder marketingcampagne. Bepaal dus hoeveel je bereid bent uit te geven aan advertenties en dergelijke. Vaak kiezen bedrijven voor een percentage van de omzet, maar bij je eerste campagne kan dat niet. Bepaal je promotiebudget bij de lancering en zie dit als een investering. Het eerste begin is het moeilijkste, maar als het balletje eenmaal gaat rollen, kun je al snel opschalen.