Groei E-commerce zet door - 2020 was jaar met twee gezichten

Groei E-commerce zet door - 2020 was jaar met twee gezichten

Meer gekocht, toch minder uitgegeven: 2020 was jaar met twee gezichten voor online winkelen.

We hebben in ons land het voorbije jaar met z'n allen bijna 127 miljoen keer iets via het internet aangekocht, 12 procent meer dan in 2019.

Belgen gaven in 2020 met z'n allen 10,3 miljard euro uit aan online shoppen, 10 procent minder dan in 2019. Dat blijkt uit het jaarlijkse marktonderzoek van de Belgische sectororganisatie voor de internethandel BeCommerce en adviesbureau GfK.

Hoeveel gaven Belgen uit op het internet? (2016-2020)

Online aankopen staan zo voor iets minder dan een vijfde (18 procent) van alle uitgaven van de Belgen.

De ticket- en reissector zijn volledig stilgevallen, waardoor we misschien wel meer gekocht hebben, maar minder grote bedragen hebben uitgegeven.

Maar de extra spullen die we aankochten bij webwinkels, waren vooral fysieke producten (een smartphone, een flesje parfum, een paar schoenen) en veel minder vaak "diensten" (denk aan vliegtuigtickets en hotels, evenemententickets, pakketreizen). Aan zulke diensten geven we traditioneel heel veel geld uit online, waardoor een dip in die categorie ook zwaar weegt op de totale som aan uitgaven.

Wat voor producten u dan het meest koopt op het wereldwijde web? In de eerste plaats kleding, ruim 35,4 miljoen keer met alle Belgen samen in 2020. Kleding staat zo voor meer dan een vierde (27 procent) van alle online aankopen. Ook media en entertainment (vb. muziek, films) en schoenen staan hoog in dat lijstje.

Maar de sterkste groeiers zitten vooral in de elektronicawereld: we kochten bijna dubbel zoveel consumentenelektronica (+93 procent) en huishoudtoestellen (+92 procent) via het internet. Ook computers en toebehoren zagen hun online verkoop met 66 procent stijgen in ons land.

Aan welke producten hebben wij in 2020 opvallend veel gespendeerd?


"In totaal tellen we zeker 200.000 consumenten die het voorbije jaar online geshopt hebben, waar ze dat voordien nooit gedaan hadden

Als we die bevragen dan blijkt dat ze dat aanvankelijk deden omdat ze niet anders konden. Maar op het einde van het jaar deden ze dat al omdat ze het gemakkelijk vonden. Heel wat mensen hebben dus het gemak van e-commerce ontdekt."