Geblokkeerd Amazon Account: Wat nu?

Geblokkeerd Amazon Account: Wat nu?

Een geblokkeerd Amazon Seller Central Account kan verschillende redenen hebben. Zo voldoe je niet aan bepaalde voorwaarden met betrekking tot bijvoorbeeld Voice of the Customer, heb je een te hoog retour ratio of ontbreekt vereiste documentatie in je Seller Account.

Hier behandelen we de meest voorkomende oorzaken omtrent een geblokkeerd Amazon account:

Ontbrekende documentatie

Een veel voorkomende reden van een geblokkeerd of gedeactiveerd Amazon account is het ontbreken van de nodige vereiste documentatie. Zo heb je bijvoorbeeld een Duits btw nummer nodig om via FBA te mogen verkopen, of heb je geen EIN nummer terwijl je op Amazon US wilt verkopen. Ook kan het zijn dat je paspoort niet goed leesbaar geüpload is of je dat je adres niet bevestigd kan worden.

Underperformance

Het kan zijn dat Amazon je account geblokkeerd heeft omdat je bijvoorbeeld teveel retouren hebt gekregen, te laat op berichten hebt gereageerd, of dat je te laat je producten hebt verzonden als je gebruik maakt van Fulfilment by Merchant.

Policy Violation

Een gedeactiveerd Seller Central Account stuit vaak van te voren op een Policy Violation. Dit is een term die binnen Amazon wordt gebruikt om een probleem te melden waarbij het beleid van Amazon wordt geschonden. Dit is het geval als je producten verkoopt die niet zijn wat ze beloven dat ze zijn.

Schending van intellectuele eigendomsrechten

Probeer je een merk of product te verkopen waarvan je het intellectueel eigendomsrecht niet hebt? Dan wordt je account al snel geblokkeerd.

Dit gebeurd ook al als je in je titel of bulletpoints een merknaam noemt waarvan jij geen rechten hebt.

Negatief Voice of the Customer

Voice of the customer is een sectie op Amazon die onder Performance staat waarbij wordt gemeten hoe goed je producten presteren in het oog van de klant. Mochten er bijvoorbeeld meerdere negatieve ervaringen over meerdere producten bij Amazon binnenkomen dan kan je Amazon account geblokkeerd worden. Zo probeert Amazon ervoor te zorgen dat de klant koning blijft.

Hoe voorkom je dat het zover komt?

Houdt Performance Notifications in de gaten. Dit kan je vinden onder het kopje Performance. Hier krijg je namelijk je berichten binnen van Amazon mocht er echt iets verkeerds zijn met je Amazon account.

Beantwoord berichten binnen 24 uur: Bij Amazon is de consument, niet de verkoper.

Daarom is het belangrijk dat je zodra je een bericht binnenkrijgt onder Messages, dit binnen 24 uur behandeld.

Zorg dat je retouren laag blijven: Dit is een combinatie van de verwachtingen van de consument goed zetten door het juiste te communiceren in je product pagina. En een goed product leveren.

Zorg dat je BTW documentatie in orde is: Als je voorraad aanlegt in het buitenland of bepaalde drempelwaarden overschrijdt ben je BTW plichtig. Amazon houdt in de gaten in welke landen je voorraad aanlegt en wat je daar verkoopt. Als je geen BTW nummer hebt van een land dat wel vereist is wordt je Amazon account geblokkeerd. Houdt daar dus rekening mee.

Amazon Account geblokkeerd: Hoe los je het op?

Je hebt waarschijnlijk een mail gekregen dat je Seller Central Account gedeactiveerd of geblokkeerd is.

Stel een Appeal op: Dit kun je doen onder de sectie Performance > Performance Notifications. Daarbij staat naast je berichtgeving van je Amazon account blokkering een knop met "Appeal".

Klik daarop en lees goed wat Amazon van je vereist. Lever de juiste documentatie aan en wacht.

Maak een Case aan: Neem contact op met de klantenservice van Seller Central. Vanuit daar kun verdere verklaring vragen wat er precies is gebeurd en hoe je dit oplost.

Scan Account Health en Voice of the Customer: Dit is ook te vinden onder performance. In beide secties wordt je op de hoogte gesteld van de status van je presteren. Als deze onder de mate is zal dit duidelijk worden aangegeven. Los dit op door sneller te zenden, betere producten te leveren of beter voorraad management te doen.

Kom je er niet uit?

Wij weten hoe frustrerend het kan zijn als je Amazon Seller Central account geblokkeerd is. We hebben zelf behoorlijk wat ervaring met Amazon en kunnen jou waarschijnlijk wel helpen. Meer weten?