De belangrijkste e-Commerce trends in 2021

De belangrijkste e-Commerce trends in 2021

Verkopen op Amazon is een lucratieve manier om een wereldwijde markt voor je producten te ontsluiten. Wie het spel juist speelt, kan grote winsten maken. Je bent echter niet de enige die een stukje van de e-Commerce taart probeert te verdienen. Succesvol worden is relatief makkelijk. Om succesvol te blijven moet je zorgen op de hoogte te blijven van de laatste trends in e-Commerce.

2020: Massaal op Amazon

De belangrijkste trend in 2020 is dat we, vanwege covid-19, massaal online zijn gaan shoppen. Geheel nieuwe doelgroepen besloten online hun aankopen te doen.

Veel webwinkels die hun producten op Amazon verkopen konden de extra vraag amper aan. Traditionele winkels, die met hun voorraad dreigden te blijven zitten, gingen ook over op e-Commerce, waardoor het balletje nóg harder ging rollen.

Het kan niet anders, dan dat deze grote verschuiving in 2021 een aantal belangrijke trends veroorzaakt.

e-Commerce trend 1: Hou je gemak

Kijk uit het raam en de kans is groot dat je een bezorger voorbij ziet komen: boeken, bloemen, boodschappen, alles kan worden thuisbezorgd. Dit is de eerste trend die we waarnemen in e-Commerce: mensen willen gemak.

Wie thuiswerkt en ondertussen ook de kinderen thuisonderwijs moet bieden heeft geen zin en tijd om een winkel te bezoeken (als dat al kan). Mensen willen zonder gedoe hun product kunnen bestellen. Wie producten verkoopt op Amazon doet er goed aan deze mensen ter wille te zijn. Maak hun koopervaring zo gemakkelijk mogelijk en ze blijven ook nadat covid overwonnen is blijven terugkomen.

e-Commerce trend 2: Vind jouw niche

Dat je jouw eigen niche moet vinden is geen nieuw concept. De bekende marketing-hoogleraar Michael Porter kwam al in de jaren ’80 van de vorige eeuw met zijn bekende typologie: een bedrijf zou zich moeten richten op kostenleiderschap, óf op kwaliteit. Wie het goedkoopst is, wint de prijsbewuste klant. Wie het beste is, wint de kwaliteitsbewuste klant. Doe je van alles een beetje, dan ben je “stuck-in-the-middle”: kansloos.

Tenzij je de derde strategie volgt: je richt jezelf op één specifieke niche. Een winkel zal geen schapruimte beschikbaar stellen voor een product waar amper vraag naar is. Elke schapmeter telt.

Dankzij e-Commerce is schapruimte geen beperkende factor meer. Doordat je jouw producten op Amazon wereldwijd kunt verkopen, kun je ook voor een heel specifiek product een voldoende grote afzetmarkt vinden.

In 2021 zal het nog belangrijker worden om je aanbod heel specifiek te targetten. Dat kan betekenen dat je hetzelfde product op verschillende manieren in de markt zet. Wanneer je jouw niche vindt, zul je meer verkopen op Amazon.

e-Commerce trend 3: Het draait om de ervaring

De derde trend in e-Commerce komt in 2021 niet uit het nieuws. Al jaren is er, terecht, steeds meer aandacht voor de klantervaring. Nu klanten kunnen kiezen uit een ruim aanbod concurrerende producten, geeft de ervaring de doorslag. In 2021 wordt dat alleen maar sterker. De reden is simpel: we zijn gewend geraakt aan excellente klantervaringen en zijn het gewoon gaan vinden. We verwachten niets minder.

Spring in op deze e-Commerce trend door in 2021 werk te maken van geweldige content. Voeg aan je productbeschrijvingen niet alleen foto’s en video’s toe, maar denk ook eens aan augmented reality, waardoor de klant jouw product kan uitproberen voor ze het op Amazon bij je kopen.

Stel je voor dat je meubels verkoopt. Met augmented reality kan een klant de nieuwe bank in het eigen interieur zien, zodat ze beter kunnen bepalen of dit de bank voor hen is. Wie haarverf verkoopt, kan een app aanbieden waardoor de klant zichzelf kan zien met verschillende haarkleuren. Je kunt alle kanten op.

Conclusie

In 2021 zal de concurrentie in e-Commerce alleen maar toenemen. De belangrijkste trends voor 2021 komen niet uit het niets. Wie succesvol wil zijn –en blijven- speelt in op deze trends om zo nog jarenlang producten te kunnen verkopen op Amazon.