De Amazon advertentiestrategie voor het najaar

De Amazon advertentiestrategie voor het najaar

Het laatste kwartaal is voor winkels enorm belangrijk. Of het nu om een traditionele winkel in de winkelstraat gaat, of om een webshop. In de laatste drie maanden van het jaar vinden we immers een paar klassieke “shop-momenten”. December staat in het teken van Sinterklaascadeaus en Kerstgeschenken en ook Black Friday begint in Europa een stevige basis te vinden. Dat betekent dat je in het laatste kwartaal een specifieke advertentiecampagne moet voeren om je verkopen op Amazon een boost te geven.

Is adverteren op Amazon nodig?

De eerste vraag die misschien opkomt is of het wel nodig is om je producten op Amazon te verkopen. Met een goede listing en slimme SEO kom je toch al een heel eind? Inderdaad helpen deze zaken je goed op weg. Maar heel direct gesteld: zonder advertenties kun je wel inpakken. Online shoppers kiezen voor gemak. Tenzij ze op zoek zijn naar iets heel specifieks, kiezen ze voor “goed genoeg”. En vaak is dat het product waarvan ze een advertentie gezien hebben.

Waarom niet onze gewone Amazon advertentiestrategie gebruiken?

Als je het hele jaar adverteert kun je met A/B-testing je campagne perfectioneren. Maar het shopping-seizoen in het vierde kwartaal is te kort om goed te kunnen testen. Bovendien is het shopgedrag van consumenten in het vierde kwartaal (ook wel Q4 genoemd) duidelijk anders dan de rest van het jaar.

Zorg dus voor een specifieke Q4-campagne, waar je meteen mee kunt beginnen. Sommige webshops voeren in Q3 een kleine testcampagne uit om hun Amazon advertentiecampagne te finetunen. Grappig genoeg leidt dit bij veel webshops tot mooie verkoopcijfers. Hoewel dit niet het primaire doel is (je wilt immers leren) is dat mooi meegenomen.

Flitsacties

Overweeg ook een flitsactie uit te voeren: een heel scherpe aanbieding die slechts heel kort beschikbaar is. Zo trek je de aandacht.

Kijk (en leer van) naar het verleden

Gebruik bij het plannen van jouw najaars-advertentiestrategie naar de data over Q4 uit eerdere jaren. Zo ontdek je wat in deze tijd van het jaar beter werkt. Bij Shopfabrique kijken we onder meer naar de verkoopresultaten van producten op Amazon om seizoens-toppers te identificeren. Verder vergelijken we campagnes en keywords met elkaar.
We kijken niet alleen naar de successen, maar ook naar de mislukkingen. Als je ervan leert, is ook een geflopte campagne niet helemaal zinloos geweest.

Breng je voorraad op orde

Een succesvolle advertentiecampagne op Amazon en goed voorraadbeheer zijn nauw met elkaar verweven. Zorg dat je voldoende voorraad hebt van de producten waarop je in je advertenties hebt ingezet. Durf ook afscheid te nemen van je winkeldochters, desnoods door ze tegen een lagere prijs aan te bieden. Hiermee komt opslagruimte beschikbaar voor je bestsellers.

Voorkom nee-verkoop, want out-of-stock zorgt voor lagere rankings, waardoor je meer kwijt bent voor je advertentiecampagnes.

Gebruik content waar je kan

Bij het online verkopen van producten moet je het hebben van je content: tekst, video, Enhanced Brand Content en je Branded shop. Gebruik deze content op elke mogelijke plek, om zoveel mogelijk aandacht te krijgen.

Het organiseren van een effectieve advertentiecampagne op Amazon die specifiek geschikt is voor het vierde kwartaal en alle feestdagen is veel werk. Gelukkig staan wij bij Shopfabrique klaar om je hiermee te helpen.