De 10 kritische succesfactoren voor Amazon-marketing

De 10 kritische succesfactoren voor Amazon-marketing

Verkopen op Amazon kan deuren voor je openen die anders gesloten zouden blijven. Met het juiste product maakt Amazon internationaal verkoopsucces mogelijk. Je bent echter niet de enige die Amazon heeft ontdekt als kansrijk verkoopkanaal. De juiste marketing maakt, ook op Amazon, het verschil. Zorg dat je de volgende 10 succesfactoren op orde hebt en de internationale markt ligt voor je open.

#1 Zorg dat je kunt leveren

Om succesvol te zijn op Amazon is het essentieel dat je levert. Of je nu zelf de logistiek uitvoert, of gebruik maakt van Fulfilment by Amazon (FBA): zorg dat je altijd voldoende voorraad hebt.

#2 Verover de Amazon Buy Box

Wanneer je een productpagina op Amazon bekijkt zie je, behalve de verkoopinformatie, een aantal standaard elementen, zoals de Buy Box. Rechts zie je altijd de “koop nu”-knop.

Daaronder staan een aantal concurrerende producten. Het laatste wat je wilt is dat mensen van jouw product doorklikken naar de concurrent en daar vervolgens tot aankoop over gaan. Aan de andere kant, weinig zo mooi als mensen die via een ander product bij jou terecht komen. Om hier goed te scoren zorg je voor:

  • Een hoge autoriteit op Amazon
  • Een goede seller rating
  • Scherpe prijsstelling
  • Goede fulfilment methode (Amazon heeft een sterke voorkeur voor FBA ...)

Scoor je goed? Dan ben je beter zichtbaar. Bovendien verdien je hiermee het “recht” om betaalde advertenties te plaatsen.

#3 Kies de juiste prijs

De 4 P’s van marketing zijn ook online van belang. Ook bij verkopen op Amazon is de juiste prijs belangrijk – en echt niet alleen vanwege de hierboven besproken Buy Box.

Een te lage prijs kost marge en vermindert je kans om snel te groeien en op te schalen. Bovendien kunnen anderen je product massaal inkopen en (met winst) doorverkopen. Een te hoge prijs betekent dat de klant voor het goedkopere alternatief zal kiezen.

#4 Denk in productvariaties

Stel je voor dat je een product verkoopt in verschillende varianten die slechts op details afwijken. Het zou dan jammer zijn als je reviews alleen op één specifieke variant zichtbaar worden. Bij Amazon kun je productvarianten koppelen, waardoor een review op de ene variant ook zichtbaar wordt bij de andere variant. Het helpt klanten je producten met elkaar te vergelijken om de beste te kiezen. Dat vergroot de kans op een sale.

#5 Zorg voor goede reviews

Over reviews gesproken, het belang hiervan kan niet worden overschat. Ze zijn om het vertrouwen van de klant te winnen.

Op Amazon zijn reviews essentieel om het vertrouwen van de klant te winnen. Zorg dat je die positieve reviews verdient. Hoe? Door te doen wat je belooft en eventuele problemen snel en efficiënt op te lossen.

  • Zorg dat je productbeschrijving klopt
  • Lever op tijd
  • Los problemen snel op
  • Wees bereikbaar voor vragen

#6 Content, content, content

Nog zo een voor de hand liggende: zorg voor productpagina’s die conversies opleveren. Geef goede en duidelijke product informatie en maak rijkelijk gebruik van goede afbeeldingen. Blijf continu aan je content schafen.

#7 Denk aan SEO en keywords

Dit valt eigenlijk onder content, maar is zo belangrijk dat we het apart benoemen. Zorg dat je goed te vinden bent. Niet alleen via Google, maar ook via de Amazon-zoekfunctie zelf. Amazon wordt namelijk steeds belangrijker als zoekmachine voor producten. Onderzoek welke keywords (zoektermen) bij je product passen en laat deze in je content terugkomen. Alleen dan word je door klanten gevonden en zijn je advertenties effectiever.

#8 Verwen de ogen van je klant

Tekst is belangrijk om informatie te delen. Maar de aandacht wordt vooral getrokken door mooie afbeeldingen en video’s. Goede foto's, in hoge resolutie, hebben een enorme invloed op je verkoopresultaten.

#9 Gebruik de labels en promotions van Amazon in je voordeel

Je hebt ze vast weleens gezien op Amazon: tags als “Amazon’s Choice” en “Best Seller”. Deze labels geven je verkoopcijfers een boost. De eerste verdien je door je SEO perfect op orde te hebben, de tweede krijg je door de grootste verkoopcijfers in je verkoopcategorie te realiseren.

Heb je zo’n tag toegekend gekregen? Maak er dan maximaal gebruik van door te adverteren. Combineer je dit label met een speciale promotie, dan zul je een piek in je verkoopcijfers zien (maar blijf wel denken aan punt #1).

#10 Bescherm je merk op Amazon

Door je merk te registreren kun je op Amazon een aantal mooie tools gebruiken, zoals een eigen Amazon winkel, speciale advertentie formats en Enhanced Brand Content. Het stelt je in staat om ook op Amazon je eigen identiteit duidelijk neer te zetten.