Bescherm je merk met Amazon Brand Gating

Bescherm je merk met Amazon Brand Gating

Door jouw producten op Amazon te verkopen open je een enorme internationale markt. Via de marketplace van Amazon kunnen miljoenen consumenten kennis maken met jouw merk. Dat biedt kansen. Maar er zijn ook bedreigingen voor je merknaam.

Ongeautoriseerde wederverkopers

Bedrijven die hun producten internationaal willen verkopen via Amazon kampen allemaal met hetzelfde probleem: ongeautoriseerde wederverkopers. Het gaat dan om partijen die jouw producten inkopen en deze vervolgens onder hun eigen naam verkopen. Daarmee doen ze afbreuk aan jouw merk.

Amazon begrijpt dat het belangrijk voor je is de integriteit van je merknaam te beschermen. Daarom bieden ze “Brand Gating” aan. Deze dienst stelt producenten en merkhouders in staat om te bepalen wie hun producten via hum marketplace mag verkopen.

Nep producten van Amazon weren

Een stapje erger zijn producenten die nep-artikelen verkopen. Bekende voorbeelden zijn replica Rolex-horloges, of imitatie-Gucci’s. Elk product kan ten prooi vallen aan vervalsers. Het is al erg genoeg dat je daardoor omzet misloopt, maar nog erger is het dat deze nep producten vaak niet 100% voldoen aan jouw kwaliteitseisen. Dit straalt af op je merk. Amazon Brand Gating helpt je om dit soort vervalsingen van de marketplace te weren.

Wat doet Amazon Brand Gating voor resellers?

Amazon Brand Gating is goed nieuws voor producenten en merk-eigenaren én voor geautoriseerde wederverkopers. Als wederverkoper moet je aan een aantal eisen voldoen voordat je op Amazon kunt verkopen. Zo moet je bewijzen welke producten je hebt ingekocht en aantonen dat je deze mag wederverkopen. Ook moet een toelatingsfee worden betaald. Heb je die hordes genomen? Dan mag je de producten verkopen, met minder concurrentie dan je zónder Brand Gating zou hebben.

Amazon Brand Gating voor producenten en merkhouders

Het beschermen van je merk door Amazon Brand Gating te gebruiken is een goed idee. Dit vergt echter wel de nodige administratieve handelingen. Je moet je merknaam registreren en deze vervolgens registreren in het Amazon Brand Registry.

De registratie bij Amazon kun je zelf uitvoeren, of uitbesteden. Bij Shopfabrique is het aanmelden van je merk bij Amazon standaard onderdeel van de dienstverlening.

Verwijder nep producten

Is de registratie voltooid? Dan kun je Amazon attenderen op producten die op jouw merknaam parasiteren. Door de Amazon Standard Identification Numbers (ASIN) door te geven, kun je illegale kopieën eenvoudig van de marketplace laten verwijderen.

Nadeel is dat je dan wél moet weten welke producten op de markt zijn. Je zult de markt dus nauwlettend in de gaten moeten houden. Shopfabrique gebruikt artificiële intelligentie en geavanceerde algoritmes om eventuele inbreuken op je merkrechten snel te signaleren en aan te pakken.

Tip1: Leg vast wie je producten mogen verkopen

Door Amazon vooraf te vertellen wie jouw product op het platform mogen verkopen, help je jouw geautoriseerde resellers sneller toestemming te krijgen.

Tip 2: Overleg bewijsmateriaal

Heb je in het verleden al stappen gezet om je merk te beschermen? Deel de relevante informatie dan met Amazon. Dit voorkomt dat je op Amazon bij nul moet beginnen. De informatie uit het verleden kan worden gebruikt om op Amazon harder op te treden.

Amazon maakt werk van merkmisbruik

Amazon is lange tijd een platform geweest waarop merkinbreuken en vervalsingen ongestraft konden plaatsvinden. Dat ondermijnde het vertrouwen van consumenten en ondernemers. Het was dus onvermijdelijk dat Amazon zou optreden.

Met Amazon Brand Gating heeft het online verkoopplatform een belangrijke stap gezet om een veilige commerciële omgeving te bouwen. Een plek waar klanten krijgen waar ze voor betalen en waar ondernemers weten dat niemand met hun veren gaat pronken.

Ook voor jouw bedrijf is Amazon Brand Gating goed nieuws. Het is even wat extra werk, maar je weet wel dat je jouw reputatie stevig in eigen hand hebt. En heb je geen zin in bureaucratisch gedoe? Dan laat je de registratie toch gewoon aan ons over?