6 veelgemaakte fouten die falen op Amazon garanderen

6 veelgemaakte fouten die falen op Amazon garanderen

Hoewel Amazon graag de indruk wekt dat iedereen succes kan hebben op hun marketplace is de realiteit anders. Bij het verkopen van je producten op Amazon komt best veel kijken.

Falen is op Amazon een stuk makkelijker dan succes boeken. Als je één van de volgende zes fouten maakt, durven we je zelfs te garanderen dat succesvol verkopen op Amazon jou niet gaat lukken.

Fout 1: Onvoldoende investeren in training en opleiding

Geloof het of niet: er zijn bedrijven die denken dat Amazon “gewoon” een extra verkoopkanaal is. Zij denken dat een geweldig product het enige is dat nodig is om te slagen.

E-commerce is echter een wereld apart. Zonder specifieke kennis over online verkopen is succes op Amazon onwaarschijnlijk. Zorg dus dat je jezelf die kennis eigen maakt.

Fout 2: Je hebt onjuist inzicht in je voorraad

Voorraadbeheer was altijd al belangrijk, Amazon geldt dat nog sterker. Teveel bedrijven hebben een te hoge of te lage voorraad.

Out-of-stock nee-verkoop leidt tot slechtere ratings. Teveel voorraad zorgt voor hoge opslagkosten. Denken dat je Fulfillment-by-Amazon (FBA) betekent dat je niet over je voorraadbeheer hoeft na te denken zou een enorme blunder zijn.

Fout 3: Onvoldoende oog voor optimalisatie van je product listing

Hoe goed je product ook, zonder perfecte product listing zullen je verkoopcijfers tegenvallen. Een product op Amazon te koop aanbieden vergt meer dan een simpel tekstje.

Denk niet dat je gewoon je gebruikelijke SEO-acties kunt uitvoeren, want Amazon gebruikt andere algoritmes dan Google. Wat bij SEO succesvol is, kan op Amazon tot een mislukking leiden. Pro-tip: zet een specialist in.

Fout 4: Plaatjes zijn onnodig

Sommige aanbieders die producten internationaal willen verkopen op Amazon weten de vorige fout te omzeilen. Ze schrijven perfecte teksten, die zorgen dat elke potentiële klant hun productaanbod vindt.

Maar eenmaal op de verkooppagina ziet de klant een lap tekst, zonder afbeeldingen. Omdat dit weinig aantrekkelijk oogt, klikt de klant door naar de concurrent. Daar kan de klant namelijk wél zien wat ze kopen.

Fout 5: Negeer resellers

In een eerdere blog beschreven we al resellers, zonder jouw tussenkomst, je product verkopen. Dit kan jouw merk ernstig beschadigen. Door hen te negeren loop je ernstige risico’s.

Fout 6: Geen (of ineffectieve) Amazon Ad-campagne voeren

In een ideale wereld zou elke klant op Amazon meteen het perfecte product vinden. Toevallig zou dat jouw product zijn.

Maar helaas, de wereld is verre van ideaal. Op Amazon staan meer dan een half miljard verschillende producten. Als slechts een fractie van de aanbieders perfect geoptimaliseerde listings heeft, is het een enorme uitdaging om op organische wijze #1 te worden.

Zonder effectieve advertentiecampagne ga je nooit de juiste mensen bereiken. Het opstellen van een goede campagne is echter knap ingewikkeld. Zonder de juiste keywords en advertenties levert je investering in advertenties onvoldoende return op. Voor bedrijven zonder expertise op het gebied van Amazon Ads is “zelf doen” een enorme fout.

Gelukkig kun je deze fouten makkelijk voorkomen door de nodige expertise op te bouwen. Heb je geen zin in de grote langetermijn investering die dit vergt? Schakel dan een specialist in. Daarmee haal je de benodigde expertise snel en goedkoop in huis.